Αφελείς και απρόσεκτοι, οι άνδρες πέφτουν πιο εύκολα θύματα των επιτήδειων του Διαδικτύου απ’ ό,τι οι γυναίκες, οι οποίες, ωστόσο, λησμονούν τις συνήθεις επιφυλάξεις τους όταν πρόκειται για την αγορά ενός πολυπόθητου καταναλωτικού αντικειμένου. Σε αυτό το φαινομενικά κοινότοπο συμπέρασμα κατέληξε μια πρόσφατη διεθνής έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία Synatec.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της ασφάλειας και της αντιμετώπισης των παγίδων του Διαδικτύου, όμως, υπάρχουν απ’ ό,τι φαίνεται κάποιες σημαντικές και ενίοτε απρόβλεπτες διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα δύο φύλα. Οπως υποστηρίζει η σχετική έρευνα, οι άνδρες είναι κατά κανόνα πολύ πιο απρόσεκτοι, αδιάφοροι και ενίοτε αφελείς απέναντι στους πιθανούς κινδύνους, απ’ ό,τι το «ασθενές» φύλο, το οποίο αποδεικνύεται πολύ πιο προσεκτικό, δύσπιστο και επιφυλακτικό (με κάποιες αξιοσημείωτες εξαιρέσεις).
Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το 62% των ανδρών δεν δίνουν ποτέ στο Διαδίκτυο τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας, ενώ μεταξύ των γυναικών το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 65%. Επιπλέον, όπως διαπιστώθηκε, οι κυρίες είναι πολύ πιο πρόθυμες να αλλάξουν τις συνήθειές τους στις διαδικτυακές συναλλαγές απ’ ό,τι οι άνδρες: το 54% των γυναικών άλλαξαν τη συμπεριφορά τους ύστερα από μια δυσάρεστη εμπειρία, ενώ μόνο στο 29% των ανδρών συνέβη κάτι ανάλογο.
Μολονότι όμως οι γυναίκες είναι συνήθως πολύ πιο επιφυλακτικές και προσεκτικές από τους άνδρες, όταν πρόκειται για σόπινγκ χάνουν το μυαλό τους: κάθε επιφύλαξη καταρρέει, κάθε δυσπιστία υποχωρεί μπροστά στην προοπτική απόκτησης ενός ιδιαίτερα επιθυμητού αντικειμένου. Σε αυτήν ειδικά την περίπτωση, οι γυναίκες, παρασυρόμενες κυριολεκτικά από μια ανεξέλεγκτη αγοραστική μανία, δίνουν με μεγάλη προθυμία τα πιστωτικά τους στοιχεία, μολονότι κατά κανόνα είναι πολύ δύσπιστες σε ό,τι αφορά προσωπικές φωτογραφίες, δεδομένα ή προσφορά εργασίας.
Ομως, μια άλλη διαδεδομένη αντίληψη σχετικά με τη διαδικτυακή συμπεριφορά των γυναικών θεωρεί πως έχουν τη τάση να είναι περισσότερο κουτσομπόλες από τους άνδρες. Από την έρευνα αυτή προκύπτει, αντίθετα, ότι οι άνδρες είναι οι πραγματικοί κουτσομπόληδες! Για παράδειγμα, ενώ το 29% των ενήλικων ανδρών διοχετεύουν στο Διαδίκτυο φωτογραφίες «αυστηρά ακατάλληλες» των φίλων τους, ενώ το 51% των γυναικών ζητεί τη άδεια των φίλων ακόμη και για να δώσουν απλώς τα στοιχεία τους στο Facebook.
Ενα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από αυτή την έρευνα είναι ότι, ενώ οι επιφυλάξεις των γυναικών καταρρέουν όταν ενεργοποιείται το αγοραστικό τους πάθος, σε πολλούς άνδρες συμβαίνει κάτι ανάλογο όταν υπεισέρχεται το σεξ, μόλις δηλαδή ενεργοποιείται επιτήδεια η «σεξομανία» τους. Πολύ συχνά, η εικόνα μιας γοητευτικής γυμνής γυναίκας αρκεί από μόνη της για να υπερνικήσει κάθε ανδρική δυσπιστία ή επιφύλαξη· μολονότι γνωρίζουν ότι πίσω από το γυμνό σώμα μπορεί να κρύβεται ένας καταστροφικός ψηφιακός ιός ή η κακόβουλη πρόθεση παραβίασης των προσωπικών τους δεδομένων, αδυνατούν να μην «ενδώσουν».
Η έρευνα της Synatec, με το όνομα «NCHIR» (Norton Cybercrime Human Impact), πραγματοποιήθηκε σε 14 διαφορετικές χώρες -Αυστραλία, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ινδία, Ισπανία, Ιταλία, Ελβετία, Καναδά, Κίνα, Νέα Ζηλανδία, Μεγάλη Βρετανία- και σε αυτήν συμμετείχαν 7.066 εθελοντές. Από αυτό το δείγμα προκύπτει ότι το 65% δηλώνει πως, τουλάχιστον μία φορά, έπεσε θύμα κάποιου κυβερνοεγκλήματος.
Η εγκληματικότητα στο Διαδίκτυο είναι ένα φαινόμενο που αναμένεται να αυξηθεί με εκθετικό τρόπο τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, το πρόβλημα επιδεινώθηκε στις μέρες μας, επειδή η ψηφιακή εγκληματικότητα σήμερα δεν αφορά πλέον την επίθεση κάποιων ιών που μπορούν να βλάψουν ή και να καταστρέψουν τον προσωπικό μας υπολογιστή, αλλά την υποκλοπή ή παραβίαση απόρρητων προσωπικών δεδομένων, των οποίων η χρήση μπορεί να μας καταστρέψει, είτε οικονομικά είτε ως άτομα.
Παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις, ωστόσο, εξακολουθούμε να αγνοούμε το πώς ακριβώς και το γιατί εκδηλώνεται αυτή η παραβατική συμπεριφορά, ενώ είναι σε όλους σαφές ότι η αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή της προϋποθέτει συγκεκριμένες και αντικειμενικές απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.